Meer dan de helft van de aanbieders van geestelijke gezondheidszorg (ggz) heeft in januari informatie aangeleverd bij Vektis over de wachttijden in de ggz. In totaal gaat het om 2.377 instellingen en vrijgevestigden, dat is 55% van alle ggz-aanbieders.
De wachttijden in de ggz lopen de laatste jaren op, maar er is niet genoeg inzicht waar en waarom de wachttijden te lang zijn. Daarom verplicht de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zorgaanbieders in de ggz sinds 1 januari 2018 om hun wachttijden maandelijks aan te leveren bij Vektis. Om goed inzicht in de wachttijden te krijgen is het van belang dat óók ggz-aanbieders die nog niet gestart zijn dit zo snel mogelijk gaan doen. Op onze website lezen zij hier alles over.
Het is voor zorgaanbieders, zorgverzekeraars en vooral voor patiënten erg belangrijk dat er inzicht komt in de actuele wachttijden. Zo weet iedereen hoe lang het duurt voordat een patiënt bij een bepaalde zorgaanbieder terecht kan. Zorgverzekeraars kunnen zo doorverwijzen naar een aanbieder waar patiënten op tijd de zorg krijgen die zij nodig hebben. En patiënten kunnen zo beter kiezen.
NZa en Vektis zijn zich bewust dat deze verplichting de nodige administratieve inrichting vergt van aanbieders. Dat 55% hier al in geslaagd is, is positief. Niettemin verwachten NZa en Vektis van de resterende aanbieders dat zij binnen zeer korte termijn ook de informatie aanleveren zodat we het noodzakelijke, volledige inzicht in de wachttijden krijgen.
Eén bronbestand bij Vektis
Het aanleveren van de wachttijden verloopt centraal via Vektis, zodat er één actueel, onafhankelijk en vergelijkbaar bronbestand is. Het aanleveren op één plek scheelt zorgaanbieders bovendien tijd. Vektis informeert op basis van het bronbestand andere partijen, zoals de NZa, patiënten- en beroepsorganisaties en zorgverzekeraars. Daarnaast worden de wachttijdgegevens op termijn gepubliceerd op een keuzewebsite voor de ggz waarop patiënten en betrokkenen de actuele wachttijden van ggz aanbieders kunnen zien.