“Ergens in september begint er een speciale rituele dans in Nederland: de overstapdans. Dat begint met wat gegons over hoe het gaat met de premiestelling voor het nieuwe jaar. Wat schat VWS in en waar komen de zorgverzekeraars mee? Eén voor één maken zij hun premies bekend. En dan zijn wij, de consumenten, aan zet. Via allerlei websites oriënteren wij ons op de juiste keuze. Rond die tijd barsten de speculaties los: hoeveel mensen stappen over? De grande finale is in december, wanneer zorgverzekeraars proberen de twijfelende consument alsnog over te halen om over te stappen.
Dit jaar lagen de premies verder uit elkaar dan in de afgelopen jaren. Het verschil tussen de duurste en goedkoopste zorgverzekering is bijna 400 euro. We hielden bij Vektis daarom al rekening met een hoger percentage overstappers. Niet dus. Vergeleken met andere jaren kwam er een heel gemiddeld overstappercentage uit onze analyses rollen, iets meer dan 6. Blijkbaar is de prijs niet allesbepalend.
Iets meer dan 6% overstappers klinkt overigens niet veel. Maar het gaat wel om ruim 1 miljoen mensen die overstappen. Als ik aan mensen in mijn omgeving vraag of ze van plan zijn te switchen, dan zijn de meningen verdeeld. De een wil er niet over nadenken en blijft dus gewoon klant bij de huidige zorgverzekeraar. Een steeds groter gedeelte zegt zich wel te oriënteren op iets anders. Soms omdat zij door het bombardement aan reclame het gevoel krijgen alsof ze ‘heel onverstandig bezig zijn als ze er niet over nadenken’. Maar ik zie dat mensen ook redeneren vanuit de verwachte of te maken zorgkosten in het nieuwe jaar. Prijs of kosten lijken in die zin zeker nog een rol te spelen bij het maken van een keuze. Die mensen kijken vooral bij welke polis en zorgverzekeraar bepaalde vergoedingen het hoogst zijn. En dat kan het jaar daarop zomaar weer een andere zorgverzekeraar zijn.
Dat laatste doet me altijd een beetje verdriet. Op korte termijn vanuit een individu gezien, een heel goede insteek. Maar op langere termijn? Wat mij betreft zeker niet. Ik ben sowieso een ‘zittenblijver’.
Het is mijn grote wens dat we met elkaar anders naar de zorgverzekering kijken. Dat we de zorgverzekering meer zien als een investering in je eigen gezondheid voor de lange termijn. Een instrument waarmee je je gezondheid kunt bevorderen, zodat je kunt voorkomen dat je ziek wordt. Waarin veel aandacht en stimulans is voor gezond(er) leven, stoppen met roken, veel bewegen, noem het maar op. Een investering die je samen met je zorgverzekeraar doet, bijvoorbeeld door een verbintenis voor de langere termijn met elkaar aan te gaan. Dat zou ik een hele vooruitgang vinden. En ja, deze zorgverzekering geeft je ook zekerheid als je voor hoge kosten komt te staan.
Ik hoop dat ik deze mindshift nog mag meemaken. Voor nu zou ik zeggen: business as usual. 1 miljoen mensen zijn naar een nieuwe zorgverzekeraar overgestapt. Op naar het volgende overstapseizoen."