Tijdens de feestdagen hebben we aangepaste openingstijden. Lees meer

"Carlijn"

Deel dit bericht via

“Het registreren en publiceren van wachttijden in de ggz heeft maar 1 doel en dat is dat cliënten tijdig de zorg krijgen die ze nodig hebben. Bijna 1 op de 4 Nederlanders krijgt ooit te maken met een geestelijke aandoening en 1 miljoen mensen wordt daar jaarlijks voor behandeld. Stel: een vrouw van 20 met een eetstoornis heeft dringend een behandeling nodig. We noemen haar Carlijn. Wanneer kan zij terecht bij een instelling die haar snel de juiste zorg kan bieden?

Ggz-aanbieders publiceren wachttijden op hun website. Ook geven zij sinds dit jaar hun wachttijden door aan Vektis Streams. Door wachttijden bij ons gestructureerd en op 1 plek te verzamelen ontstaat een eenduidig overzicht. Vektis Intelligence brengt de wachttijden vervolgens in beeld, zodat er ook daadwerkelijk inzicht is.

"Voor Carlijn is het jammer dat sommige instellingen hun wachttijden nog niet registreren bij Vektis."

Hoe kun je die veelheid aan cijfers omzetten naar een bruikbaar inzicht? En welke uitleg is daarbij nodig? Samen met vertegenwoordigers van zorgaanbieders en zorgverzekeraars maken we relevante rapportages. Aanbieders van geestelijke gezondheidszorg en zorgverzekeraars bieden wij dit inzicht nu al. Eind dit jaar kan Carlijn op een website van cliëntenorganisatie MIND ook zien waar ze snel behandeld kan worden door een geschikte zorgaanbieder.

Voor Carlijn is het jammer dat sommige instellingen hun wachttijden nog niet registreren bij Vektis. Hierdoor is het landelijk beeld incompleet en kunnen zorgverzekeraars bijvoorbeeld niet goed bemiddelen bij het vinden van een zorgaanbieder. Daarom proberen we te achterhalen wat de redenen zijn om (nog) niet aan te leveren. Onze helpdesk beantwoordt veel vragen en helpt om aanvullende gegevens vast te leggen voor zorgaanbieders. Dat leidt nog altijd tot een toename van aanleveringen.

Vanaf nu kunnen ggz-instellingen die wachttijden overigens ook geautomatiseerd aanleveren bij Vektis. Wij zijn erg blij met deze ontwikkeling. Eind 2017 riep GGZ Nederland op om de administratieve lastendruk te beperken. Het aanleveren van wachttijden kost daarmee weinig tijd.”

Marcel de Rouw is productmanager Streams. Guus de Ruiter is onderzoeker ggz bij Vektis.