Tijdens de feestdagen hebben we aangepaste openingstijden. Lees meer

Wachttijden ggz vanaf nu beschikbaar op vektis.nl

Deel dit bericht via

Vanaf nu geven we op vektis.nl iedere maand een overzicht van de gemiddelde wachttijden in de ggz in de verschillende regio’s in Nederland. Zorgaanbieders in de ggz leveren hun wachttijden al geruime tijd elke maand aan bij Vektis. Vektis stelt de wachttijden vervolgens beschikbaar aan partijen in de zorg. 

Op onze website is te zien dat bij deze 5 patiëntgroepen de gemiddelde wachttijden in november 2019 langer dan 14 weken zijn (Treek-norm):

  • pervasieve stoornissen
  • persoonlijkheidsstoornissen
  • restgroep diagnoses, andere aandoeningen
  • eetstoornissen
  • aandachtstekort- en gedragsstoornissen

Wachttijden pervasieve stoornissen december 2019

De gemiddelde wachttijd (wachttijd voor aanmelding en behandeling samen) voor patiënten met een pervasieve stoornis varieert sterk per regio. In december 2019 zijn de wachttijden voor behandeling van patiënten met pervasieve stoornissen het langst in Zuidoost-Brabant (39 weken), Flevoland en Zuid-Limburg (37 weken). In Westland Schieland en Delfland (4 weken), Haaglanden (6 weken) en Noord-Limburg (9 weken) zijn de wachttijden het kortst.

De meest bekende pervasieve stoornissen zijn autisme en het syndroom van Asperger.
Klik hier om alle wachttijden te bekijken.

Kiezenindeggz en wegvandewachtlijst

Maandelijks publiceren zorgaanbieders in de ggz de wachttijden op hun eigen website. Ook stelt Vektis de wachttijdinformatie per zorgaanbieder beschikbaar voor de website kiezenindeggz.nl. Kiezenindeggz.nl is bedoeld voor cliënten en hun naasten, huisartsen, andere verwijzers en zorgbemiddelaars bij zorgverzekeraars.

Op wegvandewachtlijst.nl staat bovendien elk kwartaal een rapportage van Vektis over de wachttijden. Die website is bedoeld voor zorgverleners, cliëntorganisaties/-initiatieven, zorgverzekeraars en gemeenten die samen op zoek zijn naar oplossingen om wachttijden in de ggz te bekorten. Op de site staan ook goede voorbeelden om wachttijden terug te dringen.