Veelgestelde vragen
Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.
Dashboard huisartsenzorg
Het dashboard huisartsenzorg geeft inzicht in de regionale ontwikkeling van de arbeidssituatie huisartsenzorg (bijvoorbeeld hoeveel artsen er werkzaam zijn) en het zorggebruik door patiënten binnen de huisartsenzorg. Hierdoor kan op regionaal niveau worden gekeken of het zorgaanbod aansluit op het zorggebruik. Dit inzicht kan helpen bij de aanpak van arbeidsmarktproblemen.
Het dashboard huisartsenzorg is ontwikkeld door Vektis in opdracht van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Het dashboard huisartsenzorg is gebaseerd op data van de gedeclareerde zorg in Nederland en op de registraties in het AGB-register.
Niet iedereen die inwoner van Nederland is, heeft een reguliere zorgverzekering. Denk hierbij aan gemoedsbezwaarden, verdragsverzekerden, militairen en gedetineerden. Deze groepen tellen wel mee voor het aantal inwoners, maar niet voor het aantal verzekerden.
Het aantal niet-ingeschreven verzekerden is berekend door het aantal verzekerden (personen met een basisverzekering) woonachtig in Nederland op 1 juli van het peiljaar, te verminderen met het aantal verzekerden (woonachtig in Nederland op 1 juli van het betreffende jaar) waarvoor een inschrijftarief gedeclareerd is bij een huisartsenpraktijk in Nederland. Hierbij kijken we voor het inschrijftarief eerst naar het 3e kwartaal van het jaar, daarna (in volgorde) naar kwartaal 1, 2 en 4 en tenslotte nog naar het 1e kwartaal van het jaar erna voor de geboortes van kinderen na 1 oktober.
Het doel van deze benadering is om op basis van inschrijftarief zo compleet mogelijk personen aan een praktijk te koppelen. In de bepaling is daarnaast rekening gehouden met dat er tussen een aantal zorgaanbieders en zorgverzekeraars afspraken zijn over het betalen van een all-in tarief in plaats van een inschrijftarief. In de analyse is niet gekeken naar andere prestaties die het inschrijftarief vervangen. Het kan daarom zijn dat het werkelijk aantal verzekerden dat niet aan een huisartsenpraktijk verbonden is lager ligt, doordat huisartsenpraktijken afwijken van het declareren van reguliere inschrijftarieven.
NB Voor inwoners van Nederland die zorg vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz) ontvangen met een zorgzwaartepakket “instellingszorg met behandeling”, wordt geen inschrijftarief voor een huisartsenpraktijk betaald. Zij vallen in de groep niet-ingeschreven verzekerden, wanneer zij wel een basisverzekering hebben. Hieronder wordt per jaar een schatting gegeven van het aantal verzekerden dat een geheel jaar een zorgzwaartepakket instellingszorg met behandeling heeft gehad.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
157.000 | 163.000 | 163.00 | 167.000 |
Uitgangspunt bij deze vraag zijn de personen die woonachtig zijn in Nederland en een inschrijftarief gedeclareerd hebben gekregen in een jaar. Dit wijkt af van de selectie van personen zonder inschrijftarief (zie 1e vraag uit het dasboard), waarbij het uitgangspunt de personen met een basisverzekering op peildatum 1 juli van het betreffende jaar zijn. Bij de personen met een inschrijftarief kijken we eerst naar het 3e kwartaal van het jaar, daarna (in volgorde) naar kwartaal 1, 2 en 4 en tenslotte nog naar het 1e kwartaal van het jaar erna voor de geboortes van kinderen na 1 oktober. Het doel van deze benadering is om op basis van inschrijftarief zo compleet mogelijk personen aan een praktijk te koppelen. In de bepaling is daarnaast rekening gehouden met dat er tussen een aantal zorgaanbieders en zorgverzekeraars afspraken zijn over het betalen van een all-in tarief in plaats van een inschrijftarief. In de analyse is niet gekeken naar andere prestaties die het inschrijftarief vervangen. Het kan daarom zijn dat het werkelijk aantal verzekerden dat ingeschreven staat bij een huisartsenpraktijk hoger ligt, doordat huisartsenpraktijken afwijken van het declareren van reguliere inschrijftarieven.
NB Het aantal verzekerden dat gekoppeld kan worden aan een huisartsenpraktijk is niet gelijk aan het aantal personen dat bij een huisartsenpraktijk zit in Nederland. Dit doordat bijvoorbeeld gemoedsbezwaarden, verdragsverzekerden, militairen, gedetineerden en asielzoekers niet onder het aantal verzekerden vallen, maar wel aan een huisartsenpraktijk gebonden kunnen zijn.
In het dashboard kan de regio-indeling “hechte huisartsenzorg” of “arbeidsmarkt” worden geselecteerd. De regio’s worden onderling vergeleken voor het meest recente jaar waarover gerapporteerd wordt. De regio-indeling hechte huisartsenzorg is afgestemd met “InEen” en de zorgverzekeraars. Meer informatie daarover vindt u op https://www.hechtehuisartsenzorg.nl/.
De arbeidsmarktregio-indeling is afkomstig van het Nivel.
Personen worden toegekend aan regio "(null)", wanneer onbekend is in welke regio ze vallen.
Het dashboard toont informatie over alle huisartsen die met de kwalificatie 0101 staan geregistreerd in het AGB-register. Vanwege een wijziging in de registratie van waarnemend huisartsen, is het mogelijk dat ook waarnemend huisartsen nog onder deze kwalificatie staan geregistreerd. Er worden stappen gezet om deze groep om te zetten naar de juiste kwalificatiecode (0103).
Andere zorgverleners in de huisartsenzorg (zoals waarnemend huisartsen met kwalificatie 0103, physician assistents en verpleegkundig specialisten) worden momenteel niet getoond. De vulling in het AGB-register van deze beroepen komt niet overeen met de aantallen in werkelijkheid. Vektis is hiervoor afhankelijk van de AGB-registraties die de zorgverleners zelf aanvragen.
Voor een volgende verdieping van het dashboard is het belangrijk dat deze beroepsgroepen ook een AGB-code aanvragen, zodat het dashboard huisartsenzorg een volledig overzicht kan tonen van alle zorgverleners in de huisartsenzorg.
Zorgverleners kunnen bij meerdere praktijken werkzaam zijn, en daardoor ook in meerdere regio’s. Zij tellen dan bij elke praktijk mee, maar bij het regionale of landelijk totaal tellen zij maar één keer (uniek) mee.
Het aantal patiënten regionaal telt wel op tot het landelijke totaal, omdat patiënten per jaar aan slechts één praktijk en dus één regio zijn toegewezen.
De leeftijd van zowel patiënten als zorgverleners betreft de leeftijd op 30 juni van het jaar waarover wordt gerapporteerd.
Voor de te tonen informatie is Vektis afhankelijk van de mogelijkheden van de declaratiegegevens afkomstig van de zorgverzekeraars en de registraties van de zorgverleners in het AGB-register. Bij vier van de zes vragen was het mogelijk om de informatie (met uitsplitsingen) te tonen vanaf 2018. Bij de overige twee vragen kunnen de inzichten geboden worden vanaf 2019.
Praktijken met minder dan 100 ingeschreven patiënten geven geen betrouwbaar beeld. Daarom is ervoor gekozen deze praktijken uit de analyses over praktijken te houden. Praktijken met minder dan 100 patiënten zijn opstartende of stoppende praktijken, die niet een geheel jaar actief zijn geweest. In de analyses over praktijkgrootte en praktijksamenstelling worden alleen praktijken meegenomen die een heel jaar actief zijn, om de vergelijkbaarheid tussen praktijken/regio’s zo goed mogelijk weer te kunnen geven. Als we bijvoorbeeld kijken naar het gemiddeld aantal consulten in een regio, is dat lager door praktijken die niet een heel jaar actief zijn. Als we alleen de praktijken meenemen die het hele jaar actief zijn geweest krijg je een realistischer beeld van het werkelijk gemiddeld aantal consulten in een regio.
Het gaat hierbij om de vragen:
- Wat is het aantal praktijken en de gemiddelde praktijkgrootte?
- Hoe is de ontwikkeling van het aantal consulten en visites?
Binnen kantoortijden
Prestatiecode | Omschrijving |
12001 | Consult regulier 20 minuten en langer |
12002 | Visite regulier korter dan 20 minuten |
12003 | Visite regulier 20 minuten en langer |
12010 | Consult regulier korter dan 5 minuten |
12011 | Consult vanaf 5 minuten tot 20 minuten |
Buiten kantoortijden
Categorie | Prestatiecode | Omschrijving |
Triage consult HAP/HDS | 12304 | Triage consult HAP/HDS* |
Consulten en visites ANW/HAP/HDS | 12201 | Consult in de avond, nacht of het weekend, 20 minuten en langer |
12202 | Visite in de avond, nacht of het weekend, korter dan 20 minuten | |
12203 | Visite in de avond, nacht of het weekend, 20 minuten en langer | |
12207 | Consult in de avond, nacht of het weekend, korter dan 5 minuten | |
12208 | Consult in de avond, nacht of het weekend, vanaf 5 tot 20 minuten | |
12300 | Consult HAP/HDS | |
12301 | Visite HAP/HDS | |
12302 | Telefonisch consult HAP/HDS |
* Sinds 2021 is de prestatiecode “Triage consult HAP/HDS” beschikbaar. Daarom is vanaf 2021 het onderscheid te maken naar de twee categorieën voor buiten kantoortijd.
Heb je (inhoudelijke) vragen over het dashboard huisartsenzorg, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij dat je vraag gaat over het dashboard huisartsenzorg.