Veelgestelde vragen
Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.
Wanneer UBO doorgeven?
Wanneer er sprake is van betalingsverkeer met zorgverzekeraars en/of er een contract met een zorgverzekeraar is/wordt afgesloten, dient u de UBO-gegevens bij Vektis in te vullen. De betrokken zorgverzekeraars zullen uw organisatie hierop attenderen. Vektis stuurt jaarlijks een herinnering om de UBO-gegevens te verversen. Zo zijn altijd de meest recente gegevens bij de zorgverzekeraars bekend. Als er gedurende het jaar UBO-gegevens wijzigen, kunt u dat via MijnVektis ook gemakkelijk doorgeven.
Als de zorgverzekeraar uw UBO niet heeft, dan mogen zij niet uitbetalen. Vul de UBO-gegevens in via de button 'UBO doorgeven' in uw MijnVektis-omgeving. U heeft de e-mail waarschijnlijk niet ontvangen omdat het e-mailadres van uw onderneming verkeerd geregistreerd staat. Controleer en wijzig deze daarom ook via AGB Wijzigen. Zo kunnen wij u ook in de toekomst goed bereiken.
Vektis en/of de zorgverzekeraars sturen alleen een mail of brief als de UBO niet bekend is en je deze moet aanleveren. Als u van Vektis of de zorgverzekeraars geen mail of brief hebt ontvangen, dan is er geen actie nodig.
Eenmanszaken hoeven in veel gevallen geen UBO-gegevens door te geven. Als de eigenaar van de eenmanszaak in het AGB-register staat, kunnen wij namelijk de UBO afleiden. Dit is echter niet mogelijk wanneer de eigenaar niet in het AGB-register geregistreerd staat (bv. omdat de eigenaar geen zorgverlener is) of bij SCEN-artsen. In die gevallen dienen eenmanszaken de UBO-gegevens wél door te geven.
Een jaar na de laatste aanlevering van de UBO-gegevens, sturen wij een email met het verzoek om nogmaals de UBO-gegevens aan te leveren. Zo hebben zorgverzekeraars de meest recente gegevens. Ook als de UBO-gegevens niet zijn gewijzigd vragen wij de vorig jaar opgegeven gegevens te controleren en opnieuw te bevestigen. Zo weten zorgverzekeraars dat zij met de meest recente gegevens werken.