Terug naar support

Wanneer UBO doorgeven?

Wanneer er sprake is van betalingsverkeer met zorgverzekeraars en/of er een contract met een zorgverzekeraar is/wordt afgesloten, dient u de UBO-gegevens bij Vektis in te vullen. De betrokken zorgverzekeraars zullen uw organisatie hierop attenderen. Vektis stuurt jaarlijks een herinnering om de UBO-gegevens te verversen. Zo zijn altijd de meest recente gegevens bij de zorgverzekeraars bekend.  Als er gedurende het jaar UBO-gegevens wijzigen, kunt u dat via MijnVektis ook gemakkelijk doorgeven.

Als de zorgverzekeraar uw UBO niet heeft, dan mogen zij niet uitbetalen. Vul de UBO-gegevens in via de button 'UBO doorgeven' in uw MijnVektis-omgeving. U heeft de e-mail waarschijnlijk niet ontvangen omdat het e-mailadres van uw onderneming verkeerd geregistreerd staat. Controleer en wijzig deze daarom ook via AGB Wijzigen. Zo kunnen wij u ook in de toekomst goed bereiken.

Vektis en/of de zorgverzekeraars sturen alleen een mail of brief als de UBO niet bekend is en je deze moet aanleveren. Als u van Vektis of de zorgverzekeraars geen mail of brief hebt ontvangen, dan is er geen actie nodig.

Eenmanszaken hoeven in veel gevallen geen UBO-gegevens door te geven. Als de eigenaar van de eenmanszaak in het AGB-register staat, kunnen wij namelijk de UBO afleiden. Dit is echter niet mogelijk wanneer de eigenaar niet in het AGB-register geregistreerd staat (bv. omdat de eigenaar geen zorgverlener is) of bij SCEN-artsen. In die gevallen dienen eenmanszaken de UBO-gegevens wél door te geven.

 

Een jaar na de laatste aanlevering van de UBO-gegevens, sturen wij een email met het verzoek om nogmaals de UBO-gegevens aan te leveren. Zo hebben zorgverzekeraars de meest recente gegevens. Ook als de UBO-gegevens niet zijn gewijzigd vragen wij de vorig jaar opgegeven gegevens te controleren en opnieuw te bevestigen. Zo weten zorgverzekeraars dat zij met de meest recente gegevens werken.