Veelgestelde vragen
Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.
Vragenlijst wijkverpleging
In het voortraject is met cliënten en naasten onderzocht welke thema’s belangrijk zijn bij het maken van een keuze voor een zorgaanbieder in de wijkverpleging. Op basis van deze thema’s zijn twee vragen ontwikkeld in afstemming met brancheverenigingen (ActiZ, Zorgthuisnl, V&VN, Patiëntenfederatie Nederland, ZN), zorgaanbieders van wijkverpleging en zorgverzekeraars. Bij de ontwikkeling is getracht de administratieve last voor aanbieders zo laag mogelijk te houden en zoveel mogelijk informatie uit bestaande data te halen. Door de uitvraag via Vektis te verzorgen wordt dit op één plek geregistreerd en is het mogelijk om de ingevoerde gegevens aan betrokken partijen zoals Patiëntenfederatie Nederland en zorgverzekeraars uit te leveren.
De vragenlijst is ontstaan vanuit het Hoofdlijnenakkoord wijkverpleging 2019-2022. Door alle betrokken partijen (ActiZ, Zorgthuisnl, PFN, VNG, V&VN, ZN en VWS) is vastgesteld dat het belangrijk is dat cliënten een zorgaanbieder kunnen kiezen die bij hen past en waarvan ze erop aan kunnen dat die goede zorg levert.
Uitgangspunt hierbij is het tot stand brengen van voor cliënten bruikbare informatie én tegelijkertijd zo min mogelijk administratieve lasten willen creëren voor zorgaanbieders door zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande databronnen.
Op Zorgkaart Nederland (www.zorgkaartnederland.nl), de grootste ervaringswebsite in de Nederlandse gezondheidszorg, vinden cliënten nu al ervaringen van anderen met wijkverpleging. Deze komen voort uit de jaarlijkse PREM meting. Die ervaringen helpen hen bij het kiezen. Maar cliënten hebben aangegeven dat zij voor het maken van een goede keuze ook willen weten waar de zorgaanbieder werkt (werkgebied) en welke zorg deze aanbieder levert (verpleegkundige expertise). Door het invullen van de uitvraag helpt u cliënten aan deze informatie voor de keuzehulp. Cliënten en hun naasten krijgen zo een behulpzaam en toegankelijk overzicht van het aanbod van de zorgaanbieders in de wijkverpleging. En u, als zorgaanbieder, bent beter vindbaar voor de cliënt.
De vragenlijst wijkverpleging bestaat uit twee vragen:
1. Welke specialismes biedt uw organisatie aan?
2. In welk werkgebied biedt u deze specialismes aan?
Hiervoor is een Mijn Vektis-account nodig. Deze koppel je aan de onderneming(en) waar je werkzaam bent. Vervolgens vindt u de vragenlijst in uw Mijn Vektis-omgeving. Heeft u vragen over het aanmaken van een account of toegang tot de vragenlijst, dan kunt u e-mailen naar accountbeheer@vektis.nl.
Het niet invullen van de vragenlijst heeft als consequentie dat jouw organisatie niet kan worden opgenomen in de keuzehulp voor wijkverpleging op zorgkaartnederland.nl. Ook hebben zorgverzekeraars dan geen beschikbaarheid over deze gegevens, waardoor deze apart van elkaar deze informatie aan jouw organisatie uit kunnen vragen. Met het invullen van de vragenlijst beperkt u dus de administratieve last voor je organisatie.